Guilloché je dekorativní rytecká technika se speciálními stroji, které jsou ovládány ručně, vytvářejí přesný, složitý a opakující se vzor na základním materiálu.
Na rozdíl od jednoduchého klasického gravírování, prováděného ručně, jsou techniky guilloché aplikovány pouze stroji, přesně mechanicky a opakovaně.
To však umožňuje nekonečný počet různých vzorků změnou parametrů strojů, které pracují v souladu s technickými možnostmi, ale i estetickou citlivostí operátora výroby.
Přesný původ prvních gravírovacích strojů není s jistotou znám. První stroje jsou vysledovány zpět do Švýcarska, k francouzskému inženýrovi jménem Guillot. Nejstarší příklad výrobku zdobeného touto technikou jsou hodinky nesoucích motivy gulioché z roku 1624.
První prokázaná aplikace metody v hodinářském průmyslu pochází z roku 1786, kdy techniku začal používat Abraham-Louis Breguet, aby zdobil ciferníky a pouzdra svých hodin.
Technika zažila mimořádnou popularitu v devatenáctém století díky dílu Petra Carla Fabergého.
________________
V Olivari jsme se nyní zaměřili výhradně na povrch a na jeho zdokonalení. Zatímco základní normou je soustředit pozornost na ergonomii úchytu, rozměry, estetiku a odolnost povrchové úpravy, nyní jsme se výroba zaměřila na charakter kování.
Dekor, o kterém jsme si mysleli, že je nejzajímavější a nejvíce v souladu s naším způsobem porozumění designu, byla dekorativní technika guilloché kvůli své schopnosti přivést povrch k životu .
Díky interakci geometrických tvarů se světlem: kování mění svůj dekor podle pozice a interakce se světlem.
Každá poloha a dekor kování je jiný a lze jej docílit pouze uchopením kliky do ruky.
Při dalším zkoumání technologických aspektů tohoto konkrétního dekoru jsme objevili svět, který je souběžný s naší typickou průmyslovou oblastí.
Při individuální výrobě uměleckkého kování gulioché, práce stále probíhá ručně pomocí fascinujících strojů z minulého století, které vyžadují, aby operátor výroby byl velmi zkušený a citlivý profesionál s dlouholetou praxí.
Tento počáteční kontakt byl následován dlouhým obdobím výzkumu, jeho cílem bylo dosáhnout po technické i praktické stránce gravírování guilloche, které vyžadovalo čas a odhodlání integrovat gravírování do výrobního cyklu.
Řada kování Diana a Athena, stejně jako dekory modelů Damier, Barley, Chevron, Rank, Ligne a Panier jsou výsledkem našeho výzkumu. S odkazem na historii dekorativních motivů až po vývoj výrobní techniky, nás dovedli k tomuto výsledku, který , jak si myslíme, je otevřen dalšímu vývoji.
Antonio Olivari
________________
Brožura Olivari Guilloche ke stažení zde.